سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سکوی پرواز

دوره های آموزشی آنلاین

    نظر

سلام.

طی تحقیقات اخیرم در مورد کلاس های آموزشی آنلاین و رایگان، تعدادی سایت پیدا کردم - هم به فارسی  و هم به انگلیسی - که تصمیم گرفتم جهت گسترش دانش و این حرفا :دی اون هارو توی یک پست معرفی وشما رو دعوت به انتشار کنم تاهمه بتونن استفاده کنن.
به امید روزی که هیچ محدودیتی مانع از گسترش علم نشه:)
+ نکته: لیست زیر هیچگونه ترتیب خاصی رو در بر نمیگیره.
++ نکته: من این اطلاعات رو از خود سایت ها جمع آوری کردم؛ لطفا دقت داشته باشید که مستند نیستن و ممکنه هر کدوم از سایت ها سیاست های خودشون رو در طول زمان عوض کنند. لطفا قبل از هر اقدامی (خصوصا مالی) به توضیحات داخل خود سایت ها مراجعه کنید.
*_MIT Open Course Ware_*
لینک: http://ocw.mit.edu/
این لینک مربوط به کورس های آنلاین دانشگاه MIT که جزو ده دانشگاه برتر جهان محسوب میشه هست. شامل مباحث خیلی زیادی هم می شه، توصیه میکنم اگر به انگلیسی مسلط هستین از دستش ندین. نکته مهم این کورس ها اینه که کاملاً باز هستن و در هیچ جایی ثبت نمی شه که شما در اونها شرکت کردین. در واقع، مدرکی ارائه نمی شه.
خلاصه: مباحث دانشگاهی + بدون مدرک + به زبان انگلیسی + کاملاً رایگان
دوره های آزاد رایانه ای (پروژه مشترک دانشگاه شهید بهشتی و MIT)
لینک: http://mit-ocw.sbu.ac.ir/
همون ظور که اسمش پیداست، در این لینک میتونید برخی از کورس های OCW دانشگاه MIT که توسط دانشگاه شهید بهشتی ترجمه شده رو مشاهده کنید. در مورد ارائه ی مدرک مطمئن نیستم اما اینطور که من متوجه شدم هیچگونه مدرکی ارائه نمی شه.
خلاصه: مباحث دانشگاهی + فارسی + کاملاً رایگان + بدون مدرک
edx
لینک: https://www.edx.org/
سایت دوست داشتنی edx :دی
شما با عضو شدن در این سایت میتونید در انواع کورس ها شرکت کنید با حل تکالیف و امتحانات پایان هر دوره، از موسسه مربوطه مدرک بگیرید. در واقع اکثر کورس های این سایت از طرف آموزشگاه هایی جمع آوری شده اند که مدرک خودشونو ارائه می دن. مسلماً معتبر بودن مدارک دریافتی از دانشگاه هایی مثل MIT و Harvard بر کسی پوشیده نیست.
پس از ثبت نام شما میتونید توی سه دسته کورس شرکت کنید: اون هایی که مدتی از شروع آموزششون گدشته، اون هایی که هنوز شروع نشده اند و کورس های پایان یافته. ویژگی خوب edx اینه کههر کورس در مدت زمان مشخصی ارائه میشه؛ درست مثل کلاس های واقعی و این میتونه انگیزه شما رو برای تحصیل بیشتر کنه. مثلا؛ یک کورس آموزش مقدماتی C++ در مدت 12 هفته برگزار میشه . به هفته ای 5-7 ساعت زمان نیاز داره. یعنی شما برای تماشای فیلم ها و حل تکالیف و غیره به میانگین چنج تا هفت ساعت زمان نیاز دارید. 
کورس های پایان یافته مدرکی ارائه نمیکنن (اینطور که من فهمیدم) و کورس هایی که در میان دوره شما در اونها ثبت نام میکنید و همچنین کورس هایی که در آینده شروع خواهند شد برای شما دو انتخاب میدارن. اول اینکه میتونید با پرداخت مقادیری پول مدرک رو دریافت کنید (مسلما پس از پایان دوره و درصورتی که نمره ی کافی رو کسب کنید) و یا در انتخاب دوم شما میتونید با ثابت کردن شایستگی خودتون (برترین دانش آموز اون دوره شدن) مدرک رو به صورت رایگان دریافت کنید. من این هارو با انگلیسی ناقص خودم فهمیدم :دی برای اطمینان و دریافت اطلاعات بیشتر به خود سایت مراجعه کنید.
خلاصه: انگلیسی + رایگان/غیر رایگان + با ارائه ی مدرک + مباحث گسترده (دانشگاه، دبیرستان و...)
آموزش مجازی آلاء
لینک: http://sanatisharif.ir/
در این سایت می تونید فیلم ها و جزوات ارائه شده ی برخی مباحث دانشگاهی و دبیرستان رو دریافت و استفاده کنید.
مدرکی ارائه نمیکنه  و به صورت رایگان و کاملاٌ باز هستش.
نکته: الان که من دارم این پست رو مینویسم (یعنی اواخر فروردین 94) هنوز بخش دانشگاهی سایت راه نیافتاده.
خلاصه: فارسی+ رایگان + بدون مدرک + برخی مباحث دانشگاهی/دبیرستان

پایگاه آموزش مجازی حفظ قرآن کریم
لینک : http://quranhefz.ir/
همونطور که از اسمش پیداست:) برای آموزش حفظ قرآن کریم به صورت مجازیه. 
این سایت به شما کمک می کنه قرآن رو حفظ کنید (با راهنمایی مشاور، ارائه روش های مختلف و...) و همچنین به شما مدرک ارائه میکنه. 
خلاصه: رایگان + فارسی+ ارائه مدرک + مبحث: قرآن
سایت علوم تجربی
لینک: http://www.efa.ir/
این سایت در واقع مکانی برای بالا بردن اطلاعات عمومی شما در مورد علوم تجربی محسوب میشه و بیشتر به درد دانش آموزان میخوره. این سایت با ارائه رایگان و بدون نیاز به ثبت نام فیلم های آموزشی، نرم افزار و توضیحات در واقع کتاب علوم دانش آموزانه:) همچنین آزمایش ها و معرفی وسایل آزمایشگاهش جذابه :دی
خلاصه: مباحث علوم دبستان تا دبیرستان + رایگان + فارسی + بدون مدرک

یادآموز
لینک: http://www.yadamooz.ir/
این سایت در واقع برای ایجاد کلاس درس توسط معلم یا استاد و ابزاری برای مدیریت آسان تر کلاس به صورت مجازی هستش! توضیحات در خود سایت به صورت ساده و روون ارائه شدن و به طور خلاصه بگم که از امکاناتش برگزاری امتحان کلاس آنلاین و جزوه وایجاد کتابخانه شخصی و... هست.
این سایت بخشی به نام درس آموز هم داره که میتونید از مطالب علمی به اشتراک گذاشته شده در اون هم استفاده کنید اما این بخش تازه راه اندازی شده و خیلی کامل نیست.
خلاصه: رایگان + فارسی+ امکان ایجاد کلاس درس برای استاد ها
لیموناد
لینک: http://limoonad.com/
با ثیت نام در لیموناد می تونید به فیلم های آموزشی به زبان فارسی دسترسی داشته باشید که حل مشکلات کامپیوتری شمارو بهتون آموزش می دن.
خلاصه: مبحث: کامپیوتر + رایگان + فارسی + بدون مدرک
Cg-School
لینک: http://cg-school.ir/
این سایت تازه تاسیس شده هم آموزشاتی پیرامون برنامه نویسی و طراحی بازی ارائه میده؛ البته به صورت رایگان و باز.
خلاصه:رایگان + فارسی+ بدون مدرک + مباحث سراحی و بازی سازی
مکتب خونه
لینک: http://maktabkhooneh.org/
همونطور که به احتمال زیاد خودتون می دونید، مکتب خونه سایتی پر از فیلم های آموزشی مباحث مختلف (اکثرا دانشگاهی) هستش که به صورت رایگان و کاملا باز به شما امکان دانلود یا مشاهده ی آنلاین این فیلم هارو میده.
بخش کثیری از فییلم های موجود متعلق  به دانشگاه شریف و خان آکادمی هست که مکتب خونه بستری برای گسترش اون ها محسوب می شه.
خلاصه: رایگان + بدون مدرک + فارسی + مباحث گسترده دانشگاهی، دبیرستانی
تخته سفید
لینک: http://takhtesefid.org/
بستری برای آپلود فیلم های آموزشیه. میتونید به طور مستقیم از فیلم های این سایت استفاده کنید و سطح علمیتون رو بالا ببرین.
خلاصه: فارسی+ بدون مدرک + رایگان + مباحث گسترده
سایت های نیازمند فیل.تر شک.ن
خان آکادمی
لینک: https://www.khanacademy.org/
یک سایت رایگان برای ارائه ی مباحث مختلف آموزشی. هنوز خیلی توش نگشتم ولی یه سری آموزش به زبان فارسی هم توش پیدا میشه؛ البته خیلی کم.
آموزشات جالب و مفیدی داره البته اینطور که من دیدم مدرکی ارائه نمیشه.
خلاصه: رایگان + انگلیسی + بدون مدرک + مباحث بسیار گسترده
درسنامه
لینک: http://www.darsnameh.com/
این سایت آموزشاتی رو برای شما به طور مستقیم به ایمیلتون ارسال میکنه. در واقع ویژگی اصلی این سایت ایمیل محور بودن اونه.
مدارک رایگانی در پایان هر دوره ارائه می شن و صرفا برای این معتبرند که که شما در سایت درسنامه از اونها استفاده کنید اما میتونید با پرداخت مقادیری پول مدارکی از یک سازمان بریتانیایی دریافت کنید که اعتبار دانشگاهی ندارند. اطلاعات بیشتر رو میتونید از وبلاگ درسنامه بخونید.
خلاصه: فارسی+ رایگان/غیررایگان + ارائه مدرک + مباحث مدیریتی

Coursera
لینک: https://www.coursera.org
یک سایت برای گسترش علم. دوره های آموزشی انگلیسی هستند و برای برخی دوره ها مدرک ارائه می شه. تمامی آموزشات رایگان هستند. برای اطلاعات بیشتر میتونید به خود سایت مراجعه کنید.
خلاصه: رایگان + انگلیسی + ارائه مدرک + مباحث بسیار گسترده